Siddhasana – täydellinen asento

Siddhasanaa ylistetään Hathayoga Pradipikassa asanaksi, jonka hallitseva ei muita asanoita tarvitse. Helpolta näyttävä asento piilottaa sisäänsä salaisuuksia, jotka harjoittaja voi kokea sisimmässään.

Hathayoga Pradipika, tärkein meidän päiviimme säilynyt hatha-joogateksti suitsuttaa siddhasanaa varsin varauksettomasti: ”Mestarit tietävät, että siddhasana on paras asanoista, kuten kohtuullinen ruokavalio on paras yamoista ja väkivallattomuus paras niyamoista.

Kahdeksastakymmenestäneljästä asanasta harjoita aina siddhasanaa. Se poistaa epäpuhtaudet kaikista 72 000 nadista. Joogi saavuttaa täydellistymän itsetutkiskelulla, syömällä kohtuullisesti ja harjoittamalla säännöllisesti siddhasanaa kahdentoista vuoden ajan. Mihin tarvitaan muita asanoita kun siddhasana on kehitetty täydelliseksi?”

Jooga-asennoista ikonisin padmasana eli lootusasento esitetään usein istuma-asentojen kulminaationa. Lootusasento on tunnetusti haastava, jos on kasvanut tuolilla istuen. Joillekin se on rakenteellisista syistä mahdoton. On ehkä yllättävää, mutta myös hyvä uutinen, että joogan näkökulmasta parempana pidetään siddhasanaa, joka on huomattavasti helpompi.

Siddhasanan sisäinen vaikutus perustuu sukuelinten alueen manipulointiin kantapäillä. Asanaa kuvataan Hathayoga Pradipikassa seuraavasti: ”Paina välilihaa kantapäällä. Aseta toinen jalka peniksen yläpuolelle. Pidä leuka vakaana sydämellä. Pysy liikkumattomana. Pidätä aistit. Tuijota vakaasti kulmakarvojen väliin. Tämä on siddhasana. Se avaa oven vapautukseen.”

Verrattain helppo jalkojen asettelu tukee sisäistä harjoitusta. Seksuaalienergia kanavoidaan kantapäiden avulla meditaation tarkoitusperiin. Johtuen asennon luonteesta pitkäkestoinen ja säännöllinen harjoitus rajoittaa seksuaalienergian ilmenemistä ja voi johtaa pysyvään impotenssiin. Asentoa suositellaankin selibaatin vahvistamiseksi. Kantapään paine välilihaa vasten stimuloi muladhara-cakraa ja saa pranan virtaamaan ylöspäin. Tämä puhdistaa nadit, joista tärkeimpien eli idan, pingalan ja sushumnan puhtaus on olennaisinta hatha-joogan kannalta.

Tirumalai Krishnamacarya opetti, että siddhasana sopii selibaatissa eläville askeeteille ja padmasana perheellisille. Kantapäiden genitaalialueeseen kohdistamaa painetta voi säädellä. Päällimmäisen kantapään voi esimerkiksi asettaa lattialle alimmaisen eteen. Ja alimmaisen kantapään kosketus välilihaan voi olla vain kevyt. Tämä lienee useimmille harjoittajille toimivin vaihtoehto.

Kaikissa tapauksissa siddhasanan varsinainen tarkoitus on mahdollistaa mula-, uddiyana– ja jalandharabandhan luonnollinen toteutuminen. Keho ja mieli on saatettava liikkumattomaan tilaan – ja nyt on luotu loistavat edellytykset pranayamalle ja meditaatiolle. Se joka jatkaa harjoitusta siddhasanan sisäiselle alueelle voi saavuttaa pranan hallinnan, sisäisen ilon ja joogan täydellistymän.

Asentoon siirtyminen

Voit aloittaa asanan rakentamisen baddha konasanasta. Suuntaa polvet mahdollisimman kauas toisistaan. Tuo sitten kantapää sisäänpäin niin, että kantapään kärki asettuu kevyesti välilihaa vasten. Aseta toinen kantapää joko suoraan edellisen eteen tai päälle, jos alaraajojen liikkuvuus sallii. Edistyneimmässä variaatiossa ylemmän jalan kantapää tulee häpyluuta vasten. Tällöin jalkaterän voi asettaa joko puolilootukseen tai jalkaterän kärjen voi asettaa pohkeen ja takareiden väliin.

Aseta kämmenet joko reisien päälle lähelle polvia tai tuo peukalon ja etusormen päät yhteen, ojentaen muut sormet eteen.

Asennossa työskentely

Kun asetat kantapään välilihaa vasten, se aiheuttaa paineen häpyluun alareunaa vasten. Kantapää tulisi asettaa häpyluun alareunaa vasten sen etupuolelle, jolloin kantapää tulee välilihan etureunaa vasten.

Polvien suuntaaminen ulospäin tapahtuu samankaltaisesti kuin baddha konasanassa. Sisäpolvia suunnataan ulos kohti ulkorotaatiota. Riippuu sääriluiden pituudesta, miten pitkälle voit suunnata polvet. Kantapäiden on pysyttävä keskilinjassa, minkä säilyttämiseksi saattaa olla, ettet saavuta samanlaista avonaisuutta kuin baddha konasanassa. Tämä on yksilöllistä.

Ulkorotaatio ei tietenkään koske vain polvia, vaan koko alaraajaa. Sitä kannattaa valmistella suuntaamalla reisien ja pohkeiden ihoa ja lihaksia käsillä kohti ulkorotaatiota. Kun kierrät nivusia, reisiä ja pohkeita ulos, myös polvet asettuvat oikein. Polvissa ei tulisi olla vääntöä.

Kun olet asettanut jalkaterät paikoilleen, kierrä kantapäitä ylöspäin niin, että jalkapohjat suuntautuvat kohti kattoa. Tässä voit auttaa venyttämällä sormilla isovarpaan päkiää eteenpäin ja nostamalla pikkuvarpaan päkiää ylös.

Vaikka siddhasanassa pääasiallinen huomio kohdistuu kantapäihin ja alaraajoihin, tässä on vasta asanan perusta. Koska asanan tarkoitus on tukea meditatiivisia harjoituksia, on selvää, että ylävartalon asento kannattaa miettiä huolella.

Ojenna selkäranka pitkäksi, säilyttäen luonnolliset kaaret. Vatsan tulisi pysyä rentona, ja saatat havaita, että jonkinlainen tuki istuinluiden alla on avuksi. Huolehdi siitä, että tuki on vakaa. Parhaimmillaan se mahdollistaa pienen lantion kallistamisen eteenpäin. Tämä tukee lannerangan notkoa. Sen seurauksena selkärangan ojentaminen tapahtuu kevyesti. Kokeile erilaisia tukia. Tiiviisti hieman rullattu joogamatto, tiivis pyyhe tai joogahuovat voivat pelastaa siddhasana-päivän!

Kaularangan taivutus eteen kannattaa tehdä harkiten. Jos käytät siddhasanaa meditaatioon, haluat pitää asennon pitkään eli paristakymmenestä minuutista ylöspäin. Älä romahduta päätä. Muista Bhagavad-gitan ohje, jonka mukaan kaularangan ja pään tulisi olla selkärangan kanssa samalla pystylinjalla. Siksi leukaa tulisi tuoda pehmeästi kohti rintalastaa ja samalla rintalastaa kohti leukaa, säilyttäen pituus niskan puolella.

Kierrä olkavarsia hieman ulos, levennä solisluita ja rentouta hartiat. Muista, että hyvän ryhdin jälkeen rentous mahdollistaa pitkäkestoisen harjoittamisen.

Erityisosa-alueita

Siddhayoni asana. Swami Satyananda Sarasvati on opettanut siddhasanasta muunnelmaa, jossa penistä koskeva ohjeistus korvataan seuraavasti. Siddhayoni asanassa alempi kantapää asetetaan emätinaukkoon ja ylempi kantapää klitorista vasten. Kantapäiden asettelua lukuunottamatta alaraajojen työskentely on samankaltainen kummassakin asanassa.

Vahva siddhasana. Opiskele ensin alemman kantapään asettelu. Jos päätät laittaa ylemmän kantapään häpyluuta vasten, noudata varovaisuutta. Jos teet siddhasanan vahvaa variaatiota, jossa toinen kantapää tulee ylös vasten häpyluuta ja sinulla on kivekset, varo kohdistamasta niihin painetta. Kantapään tukipiste on häpyluussa, se ei saa romahtaa alas.

Istuminen ilman hatha-joogan esoteriaa. Varsinaisen siddhasanan ydin liittyy sen sisäiseen puoleen. Ehkä et ole tällaisesta kiinnostunut? Siddhasanan lähisukulainen on asento, jossa asetat jalat kuten siddhasanassa, mutta vailla sisäistä stimulaatiota. Jos laitat jalat peräkkäin tai päällekkäin alustalle, voit sivuuttaa koko selibaattiin ja meditaatioon liittyvän osa-alueen ja todeta, että tässäpä on mukava istuma-asento. Sitä ei tällöin tulisi kutsua siddhasanaksi.

Teksti Janne Kontala
Valokuva Henriikka Kontala
Kuvitukset Helena Koskinen

Jätä kommentti