Joogahetki – Vahvista lihaksia ja löydä tasapainoa

Tämän harjoituksen tavoitteena ei ole pelkästään vahvistaa jalkojen lihaksia tai parantaa pään alueen verenkiertoa, vaan myös pitää mielessä tasapainon uudelleen löytäminen, irtipäästäminen ja asioiden katsominen uudesta näkökulmasta. Niiden harjoittamisen sanotaan kehittävän keskittymiskykyä ja hermojärjestelmää vähentäen stressiä ja ahdistusta. Käytä hengitystä apuna harjoituksessa. Valitse jokaisella sisäänhengityksellä, mille haluat tehdä tilaa ja eteentaivutuksilla, mistä haluat päästää irti. Muista pitää myös mieli keskittyneenä ja katse kiinnitettynä tasapainoillessasi.

Lämmittele muutamalla omalla aurinkotervehdykselläsi (keskity erityisesti eteentaivutuksiin, jotta saat kehon takaosan lämmiteltyä), ja aloita sen jälkeen harjoitus.

Seiso jalkaterät hieman erillään toisistaan ja nosta sisäänhengityksellä kädet ylös kohti kattoa. Uloshengityksellä taivu eteen ja aseta sormenpäät kevyesti alustaan (käytä tiiliä tai muuta koroketta, jos sormet eivät ylety alustaan). Lähde hitaasti nostamaan vasenta jalkaa kohti kattoa ja nosta se niin ylös kuin mahdollista. Uloshengityksellä lähde tuomaan otsaa kohti oikean jalan polvea. Yritä pitää molemmat jalat suorina.

Viivy asennossa itsellesi sopiva aika ja kun tuntuu, että riittää, tuo jalka ylhäältä alas ja taivu eteen. Tee välissä ardha uttanasana (ojenna selkä, ojenna jalat) ja taivu uudelleen eteen. Nouse sisäänhengityksellä ylös, anna tarvittaessa polvien hieman koukistua niin jalat kompensoituvat, ojenna ja avaa vielä kädet, selkä ja rintakehä ylhäällä, ja tuo uloshengityksellä kädet rinnan päälle. Toista toisella puolella. Toista halutessasi noin kolme kertaa molemmilla puolilla. Kompensoi istuen, seisten tai nelinkontin tehtävällä kissalla tai selinmakuulla ottamalla polvet koukkuun vatsan päälle (apanasana). Hellitä, rentouta, ota harjoitus vastaan, lepää ja nauti.

Teksti Maria Totro
Kuva Antti Turunen

Kirjoittaja on helsinkiläinen joogaopettaja, marianjoogakoulu.fi

Jätä kommentti